تعطیلی یکباره و از پیش اعلام نشده بی بی سی پارسی به چه معنی است!

فقط با کمی دقت در متنی که رادیو بی بی سی امروز (یکشنبه ۲۶ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۶ فروردین ۱۴۰۲) در سایت خود و با کمترین توضیحات ممکن منتشر کرده، نشان می‌دهد که دلیل تعطیلی بی بی سی مخفی مانده است و ابدا به‌واسطه پخش دیجیتالی و … نیست.

رادیویی با حدود ۸۳ سال سابقه که در مسایل ایران نقش های جدی و تعیین کننده بازی کرد به یکباره و در سکوتی مرگبار اعلام تعطیلی می‌کند. این سکوت خیلی حرف‌ها دارد.

برای این تعطیلی با این سکوت مرگبار، حدس هایی می توان زد:

اگر بخواهیم مسایل مالی را مطرح کنیم با این نکته روبرو می‌شویم که چنانچه انگلیس قصد دخالت در امور ایران را داشته باشد توسط این ارگان با سابقه، کمترین هزینه (از هر نظر) را می‌کند‌.

پس باید برعکس باشد، یعنی بی بی سی قصد ندارد با جمهوری اسلامی ایران درگیر بشود و به دلایلی (پیشتر در مطالب مختلف نوشته‌ام)، کاملا عقب نشینی کرده است.

شاید انگلیس به کمک ایران نیاز دارد؟!

بله در این شرایط سخت در غرب؛ گرایش کشورها به طرف شرق، هر روز غرب را از هر نظر (اقتصادی، نظامی و …) ضعیف تر می‌کند؛ پس باید آنها را دوباره جذب کنند، اما دیگر دوران تهدید نظامی یا مالی و تحریم گذشته است، و باید امتیاز بدهند.

اکنون این غرب است که به ایران نیاز دارد و باید و دارد امتیاز می‌هد.

شکست برنامه‌های آنها در وقایع اخیر ایران و پیروزی جناح شرق‌گرا به رهبری خامنه‌ای بر جناح‌های غرب گرا معادلات را در کل جهان بهم ریخت.

دو سه هفته پیش هم که انگلیس، تلویزیون ایران اینترناسیونال را بیرون کرد به نکاتی اشاره داشتم که اینجا همدیگر را تکمیل می‌کنند.

باید یک نکته را هم اضافه کرد اینکه در این فاصله رابطه ایران با عربستان و امارات و … برقرار شد و به سرعت به طرف بهبودی می‌رود که در سیاستهای جهان تاثیر عمیق می‌گذارد؛ و در واقع گذاشته است.

از طرفی اکنون باید کنترل تلویزیون ایران اینترناسیونال در دست کشور دیگری به غیر از عربستان باشد که هیچ احتمالی به غیر از اسرائیل باقی نمی‌ماند.

بارها نوشتم:

جهان در حال تغییر قدرت از غرب به شرق است و بهمین دلیل درون کشورهای غربی اختلافات (به قول کمونیست‌ها تضادهای تا حد آشتی ناپذیر) پیدا شده است.

اشاره:

امروز اتفاقی مطلبی را که سال پیش نوشته بودم را دیدم. آنجا صحبت‌های تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و تئوریسین کنونی، و کسینجر را مورد نقد قرار داده بودم.

تونی بلر گفته بود: “ما هیچ استراتژی نداریم”.

این یعنی سقوط سیاسی اقتصادی و … به معنی تمام و کمال.

پایان راه گاو گیج، سقوط است. و این سقوط هر روز خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

پس آن ایرانیانی که در دامن آمریکا، خود را اپوزیسیون می‌نامند، می‌بایست وابسته به جناح خاصی در آمریکا و به‌طور یقین ‌جناح تندرو جنگ طلب اسرائیل (ناتان یاهو) باشند؛ شخصی که دارد از درون اسرائیل را نابود می‌کند و دلیلی هم بر شکست غرب است.

۲۶ مارس ۲۰۲۳

۶ فروردین ۱۴۰۲

اپسالا – سوید

حسن بایگان

USAIran