مهمترین نکات برای شروع رابطه با غرب!

ضرب‌المثل درست ایرانی می‌گوید: هیچ انسان عاقلی دوبار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود.

اما متاسفانه دیده می‌شود که در سیاست خارجی بسیاری کشورها و مخصوصا ایران بارها از یک سوراخ گزیده شده‌اند.

اگر نخواهیم زیاد دور برویم در همین چند دهه اخیر نیز بارها و بارها در جهان دیده شده که غرب به سرکردگی آمریکا با کشوری ظاهرا به صلح رسیده ولی فورا آن کشور را به نوعی نابود کرده، یا تجزیه کرده و یا خسارات مالی زیادی را درخواست کرده است. نمونه لیبی، کره شمالی، ایران، سودان و…

با یک مثال ساده همه داستان را کوتاه بیان می‌کنم.

اکنون یمن به کشتی‌های آمریکا، اسرایل و انگلیس حمله کرده است. با اطمینان می‌گویم اگر زمانی غرب برای آشتی با یمن پا پیش گذاشت به مجرد اینکه اولین قدم‌ها برداشته شد و فشارهای یمن و دوستانش برداشته شد؛ غرب خواستار غرامت تمامی کشتی ها و بقیه خسارات به بنادر اسرایل و … خواهد شد و آنها را خواهد گرفت.

اینکار را با بقیه‌ که دنبال آشتی با غرب باشند مانند ایران، ونزویلا، نیکاراگویه و … خواهند کرد و در خصوص بعضی (مانند ایران) دارند انجام می دهند.

راه چاره چیست!

نباید اجازه داد برای چندمین بار از یک سوراخ گزیده شد. اگر قرار است با غرب آشتی صورت بگیرد چند نکته ضروری است:

۱- از همان ابتدا باید مانند غرب و با همان تفکرات عمل کرد. یعنی ابدا نباید به غرب استعمارگر اعتماد کرد. این مهمترین نکته است.

۲- در پی آن باشید که آنها اولین قدم‌ها برای دادن امتیاز را بردارند. سپس با گرفتن هر امتیاز یک امتیاز بدهید که ابدا بیشتر از امتیاز آنها نباشد.

۳- در قراردادها همواره مسیولیت آنها و ضررهایی که زده‌اند قید بشود. و اینکه خواستار غرامت باشید. مثلا جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند و باعث خسارات مالی و جانی شده‌اند.

۴- به دوستان قدیم روزهای سخت پشت نکیند. همواره آنها را حفظ کنید. اتحاد میان دوستان غیر غربی ابدا نباید شکسته بشود این خواسته آنهاست وگرنه شما همه چیز را خواهید باخت.

۵- کسانی را که در جلسات مذاکرات با غرب استعمارگر ضعف نشان می‌دهند کنار بگذارید.

نکته‌ای من دارم که بارها نوشته‌ام و باید آویزه گوش باشد:

در سیاست نه دوست وجود دارد و نه دشمن!

در عین حال همه دوست هستند و همه دشمن!

نکته دیگری که پیشتر اشاره داشته‌ام:

آن وصله‌ای که می‌زنند و می گویند: شما معتقد به تیوری توطیه هستید و دیگران را با آن خفه می‌کنند؛ از مزخرف‌ترین حرف‌هاست. سیاست همه‌اش توطیه است. غرب دیگران (ساده‌لوحان را که اکثریت مردمان در سیاست هستند) را با این توطیه (حرف) مسخره، خفه می‌کند.

۲ آگست ۲۰۲۴

۱۱ امرداد ۱۴۰۳

اپسالا – سوید

فیلسوف صاحب مکتب م.

USAIran