زبان‌های سامی و یهودیان!

امروز دوباره چشمم به این کتاب تاریخ زبان‌های سامی نوشته اسرایل ولفنسون افتاد. یادم نمی‌آید پیشتر کی آن را خوانده بودم. بهرحال از چند صفحه آن عکس می‌گذارم. هر چند نویسنده سعی دارد نظریه آمدن یهودیان از یمن را نفی بکند ولی بهرحال داستان ابراهیم که به عنوان جد اول یهودیان و اعراب گفته می‌شود به مکه باز می‌گردد و …

زبان عبری هم همان عربی است که در این کتاب کاملا تایید می‌شود.

در جایی نیز به یهودیان غیر عبری یعنی کسانی که دین یهود را پذیرفتند پرداخته.

نکته ۱:

به نظر می‌رسد نویسنده از تعصبات خاص رنج می‌برد و گاه واقعیات عیان را نفی می‌کند.

نکته ۲:

کتاب قبیله سیزدهم به یهودیانی دینی که از شرق اروپا و قزاقستان برخواستند پرداخته است. این کتاب را آرتور کستلر یهودی بلغارستانی نوشته که در واقع کپی از کتاب خزران نوشته دانلوپ است. دانلوپ نیز از نویسندگان مسلمان ایرانی و عرب بعد از اسلام بهره گرفته که تقریبا تمام آن کتب را دارم. این دسته یهودیان اکنون ثروتمندترین بهودیان و صهیونیست هستند.

نکته ۳:

اکنون چند سالی است (پس از شکست غرب در سوریه که توسط ایران و با کمک روسیه صورت گرفت و در نتیجه کینه روسیه در دل آنها ماند و باعث شد تا بوسیله جنگ اکراین انتقام بگیرند) میان یهودیان دینی با ریشه‌های متفاوت اختلافات زیادی بوجود آمده. اگر ایران کمی بیشتر تحمل بکند و اجازه ندهد که جناحی از یهودیان (ناتان یاهو … ) یک جنگ بزرگ به راه بیندازند، اختلافات درونی یهودیان همانند گذشته آنها را نابود خواهد کرد.

۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اپسالا – سوید

فیلسوف صاحب مکتب

م. حسن بایگان

USAIran