آزادی اینترنت در جهان! آزادی در جهان!

حدود ۲۲ سال پیش در کمون اپسالا کار میکردم. موقع چای بحثی صورت گرفت و همه سویدی های حاضر صدام حسین را به تمسخر گرفتند و دیکتاتور نامیدند. آنچه این بحث را پیش آورد خبری بود مبنی بر اینکه صدام حسین اجازه ورود تنها یک نوع از فاکس را داده است زیرا فقط آنرا میتواند کنترل بکند. من گفتم این درست اما دلیل آزاد بودن انواع مختلف در غرب آنست که غرب میتواند تمام فاکس ها را کنترل بکند و اضافه کردم همین حالا تمام ای میل ها، تماس ها و… و در مجموع اینترنت و تلفن و… در غرب تحت کنترل است. برخورد تمسخر آمیز آنها نسبت بمن کاملا علنی بود و می‌گفتند در غرب آزادی است و… البته چون من در دفتر فنی کار میکردم و همکاران اداری و تحصیل کرده بودند نوع برخوردشان ظاهراً مودبانه بود.

از اتفاقات نیک روزگار همان هفته نشریه انجمن مهندسین سوید (من عضو انجمن بوده و هستم) به منزل آمد. آنجا گزارشی از کنترل همه آنچه من گفته بودم در مراکزی خاص آمده بود. مراکزی که فقط ساختمان های بزرگ و مملو از دستگاهها و کامپیوترها و بدون حضور فیزیکی بود. در همان مقاله اعتراض بخشی از مردمان مطرح می‌شد که چرا باید همه اروپا توسط آمریکا (و البته اسراییل که این یکی خط قرمز غرب است و نباید کمترین اعتراضی به آن بشود و حتی نامش آورده شود) کنترل بشود و ما اروپاییان نتوانیم کاری بکنیم. در آنجا آمده بود که یکی از این مراکز در سوید است، یکی در انگلیس و… و عکسی هم که از مسافت دور گرفته شده بود زیرا منطقه کاملا محافظت شده بود. این دستگاهها تمام کارهای جاسوسی از سیاسی تا اقتصادی و… را انجام میدادند و در اختیار سازمانها/افراد خاص می‌گذاشتند.

به چند سال پیش از آن برمی‌گردم. زمانیکه تازه اینترنت میخواست فراگیر بشود و سیاسیون ذوق زده شده بودند که با این وسیله می‌توانند افشاگری بکنند. اما بزودی بر همه معلوم شد: آنکه این را در اختیار عموم گذاشته پیش از آن وسیله کنترل مردمان، جاسوسی، استفاده بسیار بهینه برای شستشوی مغزی و… را گذاشته بود. همچنین آنقدر قدرت عملیاتی آنها زیاد بود که صدای دیگران شنیده نمی‌شود مگر اینکه خود آنها بخواهند از صدایی سواستفاده بکنند.

هیچ چیزی برای صاحبان سرورهای اصلی  و … مخفی نیست. علیرغم تمام تظاهر به امن بودن اطلاعات و حتی نمایشاتی مانند آنکه اطلاعات فلان شرکت در اختیار دولت آمریکا هم قرار نمی‌گرفت، اما اینچنین نیست وگرنه از همان ابتدا مجوز داده نمیشد و البته مجوز به خودی ها داده شده و میشود.

پس نوشت ۱:
تمام آنچه برای کنترل مردم است به شکل بسیار پیشرفته و ناملموس و بسیار  گسترده تر از شرق در غرب مخصوصا در سوید و امثالهم اجرا می‌شود. در کشوری مانند سوید امکان ندارد حتی یک نفر شبی را در جایی به سر ببرد که پلیس امنیتی نداند. انجا همانند ایران نیست که بتوان بدون اطلاع سازمانهای امنیتی از جایی اتاقی گرفت. دیگر اینکه حتی مسیر رفت و آمد افراد و حتی نوع خوراک و… همه چیز مردم از طریق همین کنترل اینترنتی در اختیار پلیس هست.

در سوید کسی را زندانی نمی‌کنند تا مارک زندانی سیاسی بخورد و دولت بی آبرو شده و هزینه زندان را هم بپردازد و از طرفی آن شخص مشهور بشود بلکه معروف است که با پنبه سر میبرند و آنچنان زندگی را مخفیانه بر او جهنم میکنند که بیمار روانی شده و شاید هم دست به خودکشی بزند.

پس نوشت ۲-
در غرب تمام تلفن ها و…کنترل می‌شوند و از همین طریق حتی درون خانه و رختخواب مردمان کنترل و حتی فیلم برداری میشود. حتی کاغذی که بر روی ان مینویسیم کدگذاری شده است و بسیاری چیزها و مسایل دیگر آنچنان امنیتی و کنترل شده است که در ذهن نمی گنجد، بعضی را پیشتر نوشته ام در سایتم و در کتابهایم هست و بسیاری را هم نمیدانم. اما همه چیز غرب برایم زیر سوال و شک است.

فوریه ۲۰۲۲
اسفند ۱۴۰۰
حسن بایگان

USAIran