در فرانسه چه می‌گذرد!

دیروز یکی از دوستان اهل علم از من راجع به آنچه در فرانسه می‌گذرد پرسید. پاسخی نوشتم. ایشان اشاره داشت که همین را برای همه منتشر کنم. در اینجا آن مطلب مختصر را با حذف نام گیرنده نامه می‌گذارم.

سلام بر آقای … گرامی.

راستش من چیز خیلی زیادی در باره مسایل فرانسه نمی‌دانم زیرا بیشتر این مسایل پشت پرده هستند. امکان ندارد مردم همین‌طوری بیرون بیایند و اینهمه آتش سوزی و … که نمونه‌اش در ایران رخ نداده را انجام بدهند. باید نیروی مخفی قدرتمندی در حاکمیت پشت آن باشد که درون حاکمیت با هم در جدال هستند.

البته در غرب با این مسیله خیلی ساده برخورد می‌کنند زیرا قصد سرنگونی حکومت فرانسه را ندارند آنچنانکه در خصوص ایران رفتار کردند و حتی تا ماه‌ها پس از آرامش همچنان اوضاع را شلوغ و آشفته نشان دادند و هنوز هم به آن پایان نداده‌اند.

حاکمیت ایران در برخوردهای رسانه‌ای ضعیف است و برعکس با پافشاری بر مسایلی مانند حجاب اجباری و … برگ برنده به دست غرب می‌دهد.

از طرف دیگر من مشغول بعضی مسایل مانند مطلب در باره تفاوت خدا با الله و .. بودم (آنرا همان دیروز منتشر کردم) و حالا باید مطلبی در باره سکولاریزم و اشتباه فاحش و‌ بسیار غلط مردمان و مخصوصا سیاسیون در باره سکولاریزم را بنویسم.

متاسفانه مسایل آنچنان زیاد هستند و با دیدگاه فلسفی من به جهان آنقدر فاصله دارند که ۲۴ ساعت روز برای تفکر و نوشتن کافی نیست.

بهر حال موضوع فرانسه حتما به مسایل سیاسی داخل قدرت باز می‌گردد که آنرا در ظاهر دیگری نمایش می‌دهند. ظاهر قضیه فشار اقتصادی بر افشار ضعیف و نیز موضوع یا مشکل سن بازنشستگی است که البته چندان بی ربط هم نیستند. اما در واقع درون کشورهای غربی دسته‌بندی‌ها و مشکلاتی وجود دارد که برای شناخت هرکدام محققین خاصی لازم است.

۲ ژولای ۲۰۲۳

۱۱ تیر ۱۴۰۲

اپسالا – سوید

م. حسن بایگان

USAIran