کتاب من در سوید ممنوع شد! کجا رفت آزادی بیان؟

کتابفروشی انگلیسی در اپسالا سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه کتاب لندن بهترین شناخته شد.

مطابق متن ضمیمه که در روزنامه یو ان تی  در اپسالا دیروز ۲۵ ژولای ۲۰۲۳ چاپ شد.

      چند سال پیش کتابم “عیسی مسیح و مادرش یهودی نبودند، بلکه آنها مندایی بودند” به زبان انگلیسی را به این کتابفروشی بردم. مرد میان سالی با خوشرویی ۵ نسخه را برای فروش پذیرفت و‌ با حالت طنز گفت: یکی را برای ترامپ رییس جمهوری آمریکا بفرست! مقصودش این بود که این کتاب تمام زمینه ذهنی مذهبی ترامپ را از هم خواهد پاشید.

چندی بعد رفتم پیگیر شوم. خانمی با تلخی کتاب‌هایم را که بسته بندی کرده بودند به دستم داد و گفت ما این کتاب را نمی‌توانیم بفروشیم. توضیح زیادی نداد ولی مشخص شد که متن آن که تمام قدرت یهودیان بر مسیحیان و غرب را ( به دلیل اینکه آنها فکر می‌کنند مطابق متن انجیل عیسی مسیح یهودی بوده و در نتیجه نوکر یا سگ یهودیان شده‌اند. به نوشته من در این مورد مراجعه بشود) بهم می‌ریزد و تمام کتاب مقدس مسیحیان را هم زیر سوال می‌برد، برای این دسته مردمان خوش آیند نبوده است.

این هم از آزادی بیان و … در سوید..

مرز آزادی و از جمله آزادی بیان کجاست؟

ظاهرا تاکنون قدرتمندان و ثروتمندان آن را تعیین کرده‌‌اند.

البته حق هم دارند زیرا این کتاب من تمام زیربنای فکری مسیحیت را بهم ریخته است و در نتیجه تمامی قدرت کلیسیاها و مسیحیت و یهودیت را برباد می‌دهد.

من برای نظرات فلسفی‌ام بارها در غرب (سوید و …) تهدید به مرگ شده‌ام یعنی حکم قتل من داده شده است.

بی جهت نیست که بسیاری در همین غرب و دنیای مسیحیت می‌گویند: تو بزرگترین انقلاب طول تاریخ را کرده‌ای و شجاع‌ترین‌ها هستی.

حتی رییس کتابخانه ملی اکراین گفت: ما دو میلیون کتاب داریم همه آنها یک طرف و کتاب تو یک طرف.

اشاره:

   هیچ ناشر ایرانی حتی در خارج کشور که ادعای دفاع از آزادی بیان دارند و کتاب‌های ممنوعه در ایران را به راحتی چاپ می‌کنند‌، حاضر به نشر کتاب‌های من (به انگلیسی و پارسی) نبودند. چند ناشر را هم بعضی افراد سرشناس و موسسات فرهنگی به عنوان ناشر شجاع در ایران و غرب معرفی کردند، ولی تا اندکی از متن کتب آگاه می‌شدند دیگر هیچ یادی از من نمی‌کردند. تا اینکه خودم به صورت الکترونیکی به چاپخانه فرستادم.

   چند سال پیش در ایران توسط دوستی به چاپخانه‌ای معرفی شدم. خواستم کتاب را در تعداد اندکی برایم چاپ کند تا در اختیار بعضی افراد و موسسات و … قرار بدهم. کتاب را چاپ کرد و آماده رفتن به آنجا برای دریافت بودم که به قول خودش وقتی صفحه اول آن را از روی کنجکاوی خواند، ترسید. او گفت کتاب‌ها را نابود کرده و هزینه را هم تقبل می‌کند. زیرا می‌ترسد برایش مشکل ایجاد کنند.

کدام کتاب تحقیقی علمی را در دنیا سراغ دارید که اینچنین باشد؟

این افتخاری است که در تمام دنیا تنها نصیب من شده است.

۲۶ ژولای ۲۰۲۳

۴ امرداد ۱۴۰۲

اپسالا – سوید

م. حسن بایگان

USAIran