مهمترین فاکتور در بالا رفتن نرخ ارز کدام است؟

چگونه نرخ دلار در بازار تعیین می‌شود؟

چه کسانی بر بازار آزاد تسلط دارند و نرخ را بالا می‌برند؟

یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر نرخ ارز که باید حتما کنترل شود درخواست ارز توسط کسانی است که می‌خواهند مهاجرت بکنند و یا در ترکیه و … خانه بخرند بهر صورت به نوعی مبلغ زیادی ارز را از کشور خارج بکنند. این افراد که هر کدام بطور متوسط نیازمند صدهزار دلار هستند نمی‌توانند خودشان در خیابانها دنبال دلار بروند در نتیجه باید یک واسطه پیدا بکنند. در کل تهران تعداد این واسطه‌ها چند نفر انگشت شمار است که همه صرافی ها و دلال‌های خیابانی ارز را در خیابان برای آنها جمع می‌کنند.

تا وضعیت این نوع معامله روشن نشود نرخ ارز زیر کنترل نیست.

لازم نیست دلال‌های خیابانی را بگیرید؛ این افراد که کاملا شناخته شده‌اند را بگیرید.

تا زمانیکه این امکان در بازار هست کنترل نرخ ارز از دست دولت و بانک مرکزی خارج و در اختیار بازار یا نیروهای خاصی (وابسته به قدرت‌ها) که در آن بالا برای جمع کردن ارز نشسته‌اند، می‌باشد.

البته داستان فقط به مهاجران و‌ … مربوط نمی‌شود بلکه‌ اصل داستان در اختیار کشورهای خارجی که قصد بهم ریختن اقتصاد کشور را دارند می‌باشد که بیشترین مشتری ارز/دلار در بازار هستند و از این طریق به آسانی نرخ را بالا می‌برند. کافیست آن یکی دو نفری را بگیرند که در بالاترین جا نشسته‌اند و به زیر دستی های خود می‌گویند فلان مقدار دلار لازم دارند با فلان قیمت‌ و به آسانی نرخ ارز را بالا می‌برند.

توجه: میزان خرید این فرد یا افراد محدود نیست بلکه هر مقدار ارز (هرچند میلیون یورو، دلار و … که باشد) ابدا زیاد نیست و‌ خریداری می‌شود، یعنی تمام ارز موجود در بازار توسط اینها جارو‌ می‌شود.

البته اکنون با زیر کلید گرفتن ارز شرکتهای بزرگ ورود مقدار زیادی از ارز را به اینها می‌بندد اما ابدا کافی نیست و باید نظارت کامل و دقیق صورت بگیرد. در اینصورت آنچه باقی می‌ماند ارزی است که توسط مسافران وارد می‌شود که تعیین کننده نیست و از طرفی چون آن فرد/تشکل بالا نشسته و‌ بهم زننده نرخ وجود ندارد این مقدار ارز نمی‌تواند خیلی بالاتر از نرخ رسمی باشد و بازار را آشفته بکند‌.

نکته: حدود ۱۹ سال پیش که پس از حدود ۱۵ سال به ایران رفتم در همان روز اول که با یک شخص آشنا برای تعویض پول به خیابان فردوسی رفتم توسط ایشان با تمام این نکات آشنا شدم.

نتیجه اینکه وقتی من به این آسانی تا بالاترین فرد خریدار که تغییر ارز را دستور می‌داد رسیدم با او در خانه یا محل کارش ملاقات کردم پس این افراد برای دولت (سازمان‌های امنیتی) کاملا شناخته شده هستند.

حال اگر این یکی دو نفر عوامل خود دولت یا سپاه یا … نیستند پس آنها را بگیرید یا کنترل یا متوقف کنید.

معمولا در کشورها در چنین شرایطی افرادی که اینچنین به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند به بیشترین/بالاترین مجازات ممکن در آن کشور محکوم می‌شوند.

نکته مهم اینکه به مرور باید جایگزینی برای دلار در بازار و معاملات بین‌المللی گذاشت. می‌توان از اینجا شروع کرد که برای ارز مسافرتی مقداری یورو و یوان چین و در سفرهای روسیه از پول آن کشور برای عراق و افغانستان و ترکیه و … از پول همان‌ها استفاده کرد و به مسافران داد و به مرور این کار را گسترش داد تا دست قدرتمند سلطه استعماری آمریکا و بانک‌های آنها از ایران و به مرور جهان کوتاه بشود.

اینکه به مسافر مثلا ترکیه دلار بدهند هزینه تعویض دلار به لیر ترکیه را هم بر او اضافه کرده‌اند. حتی اگر به معامله‌گران نیز که دلار می‌دهند همین اضافه هزینه تحمیل می‌شود.

تنوع ارزی از جانبی دیگر دست آن دولت‌ها و عوامل‌اشان را که دستورات دخالت در بازار ارز (در سطور پیشین اشاره شد) را می‌دهند کوتاه می‌کند و قدرت مانور انها راتا حد صفر می‌رساند.

تا زمانیکه خود دولت تمام بازار را وابسته به دلار کرده و تماما در رسانه‌ها و … از دلار صحبت می‌شود قدرت دلار را تثبیت شده قلمداد می‌کند و به اقتصاد کشور ضربات شدیدی وارد می‌کند همچنین مردم را نیز در این مورد شستشوی مغزی می‌دهد. این انتقاد را من از چندین سال پیش مطرح کرده‌ بودم ولی ظاهرا یک عده در دولت که غرب گرا هستند و می‌خواستند و می‌خواهند سرمایه کشور را جمع کرده به نفع خود به خارج ببرند با هر عمل ملی در جهت منافع خودشان مخالفت می‌کنند. اینها خیانتکاران اقتصادی هستند که باید حتما محاکمه بشوند.

نکته آخر: اگر واقعا در دولت اراده‌ای برای کنترل نرخ ارز که پایه اصلی اقتصاد کشور است می‌باشد؛ راه‌های زیاد و عملی و آسان وجود دارد مثلا کنترل بر انتقال پول در حساب‌ها؛ زیرا صحبت اینها صدها هزار دلار در روز است که مبلغ آن به تومان سر به فلک می‌زند و کاملا عیان است این امر نشان می‌دهد احتمال دخالت بانک‌ها نیز وجود دارد.

۲۲ فوریه ۲۰۲۳

۳ اسفند ۱۴۰۱

اپسالا

USAIran