آتش زدن عهد عتیق و عهد جدید!

چندی پیش من از پلیس درخواست آتش زدن انجیل را کرده بودم. و چند روز پیش مجوز صادر شد.

این یک تاکتیک برای شناخت بسیاری مسایل از جمله افراد، سازمان‌ها و … بود.

امروز ۲۵ مای ۲۰۲۴ برابر با ۵ خرداد ۱۴۰۳ این برنامه را اجرا کردم.

از جمله نکات:

۱- نیامدن دوستان مسلمان زیرا فکر می‌کردند واقعا قصد آتش زدن انجیل را دارم.

۲- بی تفاوتی رسانه‌های سوید. در حالیکه اگر می‌گفتند قرار است قرآن است زده شود جو را آشوب می‌کردند.

دو هفته پیش در جایی با گزارشگر افغانستانی بخش پارسی/ دری رادیو‌ سوید؛ رادیو فردا و یک رادیوی کشوری دیگر سر یک میز خوراک می‌خوردیم. گوینده رادیو دری سوید صراحتا از آتش زدن کتاب دفاع کرد، اما در عمل باره حرکت من کاملا سکوت کردند. حتی دو روز پیش نیز به رادیو سوید رفتم و با خبرنگار سویدی صحبت کردم و همچنین نامه مفصل در این خصوص را برای همه رسانه‌های سوید فرستادم، اما همه آنها توطیه سکوت را اجرا کردند.

ساعتی پیش از برنامه به پلیس گفتم که حتی این کتب را با خودم نمی آورم و‌وو. آنها بسیار خوشحال شدند و از حرکت من استقبال کردند و گفتند ما نیاز به چنین سخنرانی‌ها و دیالوگ میان مردمان داریم.

به پلیس پیشنهاد کردم: حال که سیاسیون سوید اینقدر عقب افتاده (شاید مغرض و حیله‌گر بهتر باشد) هستند، حداقل شما از هرکسی که این چنین تقاضاهایی دارد بخواهید تا ۵ صفحه دلیل برای کارش یعنی انگیزه‌اش و اینکه چرا آن کتاب باید سوزانده بشود بنویسد؛ تا مشخص گردد که آیا مورد شخصی و برای دریافت اقامت است و یا …؟

صحبت‌های آن روز من به انگلیسی ساده و روان بیان شد و در فیس بوک و یو تیوب هست؛ زیرا باید برای بسیاری پرفسورها و موسسات و … و دوستان غیر ایرانی در همه دنیا میفرستادم.

در نهایت گفتم: صدور مجوز تقصیر پلیس نیست زیرا سیاسیون قانون را تعیین می‌کنند. پس اگر قرار باشد کتابی آتش زده شود کتاب قانون سوید است که توسط عده‌ای نوشته شده که حتی تفاوت آزادی بیان با آتش زدن بیان را نمی‌دانند. پس اگر می‌خواهید برای موردی رای بدهید از احزاب بپرسید نظرشان راجع به آزادی بیان چیست.

نکته دوم که باید سوال بکنید: ورود سوید به ناتو یعنی جنگ است و پول‌هایی که از فرهنگ و بهداشت و … برداشت می‌شود و صرف جنگ می‌شود (تصویب بیشتر از ۷۰ میلیارد کرون در همین هفته) که در اصل به کارخانه‌های اسلحه سازی (سرمایه‌داران) داده می‌شود.

بیشتر نکات را می‌توان در همین صحبت‌ها شنید، نوشتن تمام مسایل در اینجا زمان بر است و احتمالا در آینده جمع بندی خودم از همه جوانب را به صورت تصویری و گفتاری بیان خواهم کرد.

۲۵ مای ۲۰۲۴

۵ خرداد ۱۴۰۳

اپسالا – سوید

فیلسوف صاحب مکتب

م. حسن بایگان

USAIran